Wyniki 25 000 testów baterii EV przeprowadzonych przez DEKRA
Baterie w samochodach elektrycznych są trwalsze, niż myśleli konsumenci.
- Przykład: Doświadczenie z elektryczną flotą taksówek w Monachium w Niemczech.
- Rynek używanych pojazdów elektrycznych zależy od kondycji (State of Healt) baterii.
- Opatentowany przez DEKRA test baterii EV szybko dostarcza precyzyjnych wyników.
Baterie w samochodach elektrycznych są trwalsze, niż myśleli konsumenci. Do takiego wniosku doszli eksperci DEKRA na podstawie przeprowadzonych ponad 25 000 testów stanu akumulatorów z wykorzystaniem opatentowanego urządzenia DEKRA Battery Test. Nawet przy wysokim przebiegu zdecydowana większość akumulatorów trakcyjnych pozostaje w dobrym stanie. Przykładem mogą być elektryczne taksówki marki Jaguar, które w 2018 roku zostały wprowadzone do użytku w Monachium, w Niemczech.
W 2024 roku DEKRA przetestowała sześć samochodów Jaguar I-PACE. Pojazdy miały przebieg od 180 000 do 260 000 kilometrów (od 110 000 do ponad 160 000 mil), a stan akumulatorów trakcyjnych oceniono na poziomie od 95 do 97 procent. „Ładowaliśmy te samochody średnio półtora raza dziennie, nie oszczędzając ich, ładując zawsze do pełna, aby zapewnić kierowcom odpowiedni zasięg. Nasze doświadczenia z pojazdami elektrycznymi są bardzo pozytywne” – mówi Gregor Beiner, dyrektor zarządzający firmy taksówkarskiej mtz z Monachium. „Akumulatory mają wyjątkowo długą żywotność, a dzięki zabezpieczeniom stosowanym przez producentów przez bardzo długi czas zachowują swoją pojemność. Dlatego kontynuujemy ten kierunek. Obecnie mamy w naszej flocie około 70 pojazdów, z czego ponad jedną trzecią stanowią pojazdy elektryczne różnych marek. Planujemy w pełni zelektryfikować całą flotę do 2029 roku.”
Na rynku samochodów używanych wielu potencjalnych nabywców wciąż z dużą ostrożnością podchodzi do pojazdów elektrycznych. „Wiele osób przenosi swoje doświadczenia z bateriami w smartfonach na obszar elektromobilności. W przypadku urządzeń mobilnych często obserwują wyraźny spadek pojemności baterii już po kilku latach i konsumenci obawiają się podobnego efektu w pojazdach elektrycznych” – mówi Christoph Nolte, wiceprezes wykonawczy DEKRA oraz szef Działu Usług dla Pojazdów. „Nasze doświadczenia z testami akumulatorów pokazują, że okres użytkowania jest zdecydowanie dłuższy. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory trakcyjne wypadają bardzo dobrze. Nawet przy większych przebiegach w większości przypadków ich kondycja przekracza 90 procent.”
Niemniej jednak zdarzają się wyjątki. W zależności od stylu jazdy, warunków klimatycznych oraz sposobu ładowania, akumulator trakcyjny w pojeździe elektrycznym może starzeć się w różnym tempie. Jako najdroższy element całego pojazdu ma on kluczowy wpływ na wartość używanego samochodu elektrycznego. Dlatego wiarygodna informacja o stanie akumulatora jest niezwykle istotnym czynnikiem dla funkcjonowania rynku elektrycznych pojazdów używanych.
Test DEKRA baterii EV dostarcza precyzyjnych informacji w bezkonkurencyjnie krótkim czasie.
Opatentowany przez DEKRA test baterii EV, dostępny w wielu krajach, obejmuje obecnie około 130 różnych modeli pojazdów. W ciągu zaledwie 15 minut procedura precyzyjnie określa State of Health akumulatora za pomocą testu statycznego oraz krótkiego przyspieszenia na dystansie około 50–100 metrów (150–300 stóp). Metoda ta opiera się na tzw. parametryzacji poszczególnych modeli pojazdów, podczas której akumulator w stanie nowym jest poddawany obciążeniu i ocenie podczas rozległych jazd testowych w różnorodnych warunkach.
„Tworzy to coś w rodzaju układu współrzędnych, który nasz system wykorzystuje do analizy i oceny rzeczywistych pomiarów podczas testu” – wyjaśnia Christoph Nolte. „Wynik to precyzyjna informacja o stanie akumulatora, której żadna inna metoda na rynku nie dostarcza z równą szybkością i dokładnością.”
Eksperci DEKRA pracują obecnie nad dalszym rozwojem procedury testowej, która nie wymaga żadnej jazdy. Zamiast przyspieszenia planuje się ocenę stanu akumulatora podczas krótkiego procesu ładowania. „Chcemy stopniowo wprowadzać tę nową generację testów na rynek dla różnych modeli pojazdów w 2025 roku. Dzięki temu cały proces stanie się jeszcze prostszy, niż jest obecnie” – mówi ekspert DEKRA, Christoph Nolte.
Dowiedz się więcej o teście baterii EV.
DEKRA rozwija usługę przeznaczoną dla określonych grup klientów, którym wystarcza odczyt informacji OEM na temat stanu akumulatora. Usługa ta jest obecnie wdrażana na terenie Europy.